Przemoc rówieśnicza w szkole – czym jest i jak ją rozpoznać?

 Przemoc rówieśnicza, inaczej bullying, jest problemem, który dotyka wielu młodych osób. To forma agresji i nękania, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno dla ofiar, jak i sprawców. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, ponad połowa młodych ludzi doświadczyła przemocy ze strony rówieśników.

Rozpoznanie agresji rówieśniczej może być trudne, ponieważ wiele ofiar nie jest skłonna do mówienia o swoich doświadczeniach. Istnieją jednak pewne sygnały tego, że dziecko może być jej ofiarą.

Czym jest przemoc rówieśnicza?

Przemoc rówieśnicza to zjawisko polegające na agresywnym i celowym dręczeniu, nękaniu czy prześladowaniu jednego lub kilku uczniów przez innych, w celu wywarcia na nich presji lub zadawania cierpienia emocjonalnego, fizycznego lub społecznego. 

Przemoc rówieśnicza może przybierać różne formy, od słownego obrażania po fizyczne ataki. Zazwyczaj dzieje się na terenie szkoły, ale może również występować poza nią, np. w Internecie czy w dzielnicy zamieszkania dziecka. Kontekst szkolny – to, co dzieje się w szkole – ma jednak ogromny wpływ na skalę i rodzaj  zachowań agresywnych wobec dziecka.

Skala zjawiska

Wyniki przytoczonej w ww. raporcie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Ogólnopolskiej Diagnozy Skali i Uwarunkowań Krzywdzenia Dzieci” wskazały, że przemocy rówieśniczej doświadczyło w swoim życiu 57% badanych. Oznacza to, że ponad co drugie dziecko padło ofiarą jakiejkolwiek agresji ze strony rówieśników. 

Psychologiczne konsekwencje

Konsekwencje przemocy rówieśniczej mogą być długoterminowe i mogą wpływać negatywnie na samoocenę, funkcjonowanie społeczne, relacje interpersonalne i ogólny dobrostan dziecka. Wśród długotrwałych psychologicznych skutków bullyingu wymienia się:

  • utratę poczucia własnej wartości
  • utratę pewności siebie
  • nieufność i trudności relacyjne, w tym zmniejszenie jakości relacji
  • poczucie winy i wstydu za to, że ofiara nie wie, jak sobie poradzić
  • samookaleczenia
  • zaburzenia afektywne (depresja), zaburzenia lękowe
  • myśli i próby samobójcze
  • utratę motywacji do działania

W ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej w naszym liceum zorganizowano szereg działań mających na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych form przemocy oraz sposobów reagowania na nią. Odbyły się warsztaty prowadzone przez pedagoga szkolnego i psychologa, podczas których młodzież omawiała przykłady przemocy rówieśniczej – zarówno fizycznej, jak i psychicznej czy cyberprzemocy. Uczniowie dowiedzieli się również, gdzie i w jaki sposób można szukać pomocy, a także jak wspierać osoby doświadczające przemocy. Spotkania miały charakter interaktywny – uczestnicy brali udział w dyskusjach, ćwiczeniach i scenkach sytuacyjnych, które pomogły lepiej zrozumieć problem i uczyć się właściwych reakcji. Uczniowie stworzyli filmik- sondę wśród uczniów dotyczącą przemocy rówieśniczej. Cała inicjatywa sprzyjała budowaniu atmosfery wzajemnego szacunku, empatii i bezpieczeństwa w szkole.

Fotorelacja na FB szkoły.

https://fb.watch/CL4EBMbOCh/